Waarom slapen onder wol

Onze lichaamstemperatuur ligt normaal rond de 37°. Als ons lichaam te warm wordt gaan we zweten. Niemand vind het fijn om te zweten, maar zweten is wel heel nuttig. Als je gaat zweten worden je zweetklieren aan  het werk gezet, het zweet verdampt, voert warmte af en zorgt dat je lichaam koeler wordt. Op een nacht verliezen we ongeveer 250 ml zweet.

Wol kan wel tot 35% van het eigen gewicht aan vocht opnemen zonder dat je een klam gevoel krijgt. Het is daarom heel belangrijk om een gezond bedklimaat te creëren. Een bed met een hoge temperatuur leidt tot een onregelmatige hartslag tijdens de slaap (Bron Hohenstein Instituut). Omdat wol ademend, isolerend en vochtregulerend is, is het in staat om het bedklimaat te reguleren, dat betekent een regelmatige hartslag en een rustige slaap zodat je ’s-morgens uitgerust wakker wordt.

Ik ben allergisch voor wol, hoor ik mijn klanten soms zeggen.

De wol komt niet rechtstreeks in aanraking met je huid en daarom krijg je geen allergische reactie. Het is niet de wol waar je allergisch voor bent, maar voor de lanoline in de wol. Ook mensen met bronchitis, astma of andere ademhalingsproblemen zijn gebaat bij zuivere scheerwol. Dankzij de ventilerende werking van schapenwol is deze niet vatbaar voor huismijt. Schapenwol is een hygiënische vezel in je bed.

Waarom zweten we in bed en wat kun je daar tegen doen.

1. Warme slaapomgeving
Een oorzaak kan zijn dat de slaapomgeving te warm is mede door het gebruik van synthetisch beddengoed en een slecht geventileerde slaapkamer.

2. Nachtkleding
Ook kan het zijn dat je in een synthetische pyjama of nachthemd slaapt.

3. Sporten
Sporten is goed voor je, daar bestaat geen twijfel over. Maar je kunt dit beter niet doen voordat je gaat slapen. Je lichaam wordt door het sporten warm en koelt zo net voor het slapen niet voldoende af en zorgt ervoor dat je in bed gaat zweten.

4. Te warm douchen
Wanneer je net voordat je naar bed gaat een bad of douche neemt, neem dat niet te warm water, ook daarvan ga je zweten in bed.

5. Overgang
Hormonen zorgen ervoor dat vrouwen in de overgang meer transpireren en opvliegers krijgen. Dat zorgt ervoor dat je ’s-nachts klam van het zweet wakker wordt.

6. Voeding
Ja, ook van pittig eten en alcohol ga je zweten. De alcohol verwijdt de bloedvaten waardoor er warmte ontstaat. Soms zit er in pittig eten capsaicin, dat vooral voorkomt in pepers en dat kan ook overmatig zweten veroorzaken. Het prikkelt de zenuwen en hersenbloedvaten waardoor het lichaam opwarmt.

7. Medicijnen
Er zijn medicijnen die bijwerkingen veroorzaken, o.a.  de pil, viagra, insuline, prednison, prednisolon, paracetamol en aspirine en misschien nog wel bij meer medicijnen, kijk daarvoor in de bijsluiter.

8. Nachtmerries en stress
Enge dromen en nachtmerries kunnen angst opwekken en je lichaam gaat doordoor adrenaline aanmaken, waardoor je een gejaagd gevoel krijgt en gaat zweten. Ook stress kan je behoorlijk uit je slaap houden.

9. Ziekte
Het nachtelijk zweten kan natuurlijk ook de oorzaak zijn van een ziekte.

Wat kunnen we tegen dat zweten doen?

  • Zorg voor een koele, geventileerde slaapkamer. De beste slaapkamertemperatuur ligt tussen de 16 en 22 graden.
  • Zorg ervoor dat er tussen het sporten en slapen minstens 4 uur zit.
  • Slaap in katoenen nachtkleding en slaap onder katoenen linnengoed en verschoon regelmatig je bed en neem vaker een schone pyjama.
  • Slaap onder een wollen dekbed.
  • Eet minder pittig eten, drink met mate alcohol.
  • Drink een glas koud water en spoel je af met lauw water, niet te heet.


Conclusie

Nachtelijk zweten of nachtelijke transpiratie kan diverse oorzaken hebben zoals een te warme slaapomgeving, nachtkleding, sporten, voeding, medicijnen, hormoonschommelingen, nachtmerries, angst, stress en eventuele onderliggende aandoeningen of ziektes. Gelukkig zijn de meeste oorzaken onschuldig. Ook kun je altijd bij aanhoudende klachten je huisarts raadplegen.

 

 

© 2009 - 2021 Liebo | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel